'Bekijkt u de voorwaarden maar'


Het is zondagochtend, 8 maart 2015, de zon schijnt en het beloofd voor een dag in begin maart een zonnige dag te worden. Waar start je nou zo'n prachtige dag nou mee? Juist, een kop koffie! Deze blog gaat echter niet over mijn kop koffie, maar over het idee wat ik kreeg toen ik mijn kop koffie dronk samen met mijn vader namelijk: "Laten wij eens de auto door de wasstraat halen.".

Bij de Texaco in Deventer is er een speciale spaarkaart waarmee je kunt sparen voor een gratis wasbeurt voor je auto. Hartstikke handig, want met tien keer meer dan 25 liter tanken heb je een gratis wasbeurt! Nou zit het zo dat mijn vader veel rijdt en dus genoeg van deze kaarten heeft. Bij de kassa levert hij daarom de oudste kaart in, omdat hij weet dat als de kaart vol is, hij officieel nog 6 maanden geldig is.

Terwijl de kaart wordt afgegeven aan de kassamedewerkster zien wij haar verschrikt naar de kaart kijken. Op de kaart staat namelijk de datum 'oktober 2014'. Op haar vingers begint ze druk de maanden te tellen vanaf oktober. "Oktober, november, december, januari, februari, maart. U heeft nog net geluk meneer. Deze kaarten zijn maar 6 maanden geldig namelijk.". Ze begint het wasprogramma in de kassa aan te tikken en geeft ons het bonnetje voor de gratis wasbeurt.

Mijn vader vertelt haar nog dat hij hier ongeveer drie keer per week tankt en al veel kassamedewerkers hem al hebben verteld dat het niet zo nauw is met de 6 maanden aangezien hij er drie keer per week komt. De verkoopster kijkt op zonder een spier te vertrekken in haar gezicht. "Het zijn de regels meneer dat het 6 maanden geldig is. Bekijkt u de voorwaarden maar."

Verbouwereerd lopen wij het tankstation uit en met dat wij de deuren uit willen stappen roept mevrouw ons nog na: "De volgende keer wel even goed op de datum letten hè?". Wij lopen verder naar de auto en zijn nog verbouwereerder. Uiteraard, regels zijn regels daar ben ik zeker een voorstander van. Toch vind ik dat in een loyalty program er soms sprake moet zijn van uitzonderingen. Zodra je een spaarkaart inlevert, betekend het in ieder geval dat je al frequent er bent geweest en verwacht je als gast/klant in ieder geval een hartelijk ontvangst als trouwe bezoeker.

In ons specifieke geval was onze spaarkaart ook nog echt geldig. De kassamedewerkster had het echter naar mijn mening nog wel anders kunnen oplossen. Toen ze er achter kwam dat de kaart 5 maanden oud was, had ze ook met een glimlach nog kunnen vertellen dat het gewoon nog mogelijk is en dat de 6 maanden maar een richtlijn is. Een leuk gezegde zoals "wie wat bewaard, heeft wat", was hier ook op zijn plaats geweest en had meteen voor een goed gevoel gezorgd op deze zonnige dag.

Desalniettemin was het hierna nog een heerlijk dag geworden waarbij ik heb genoten van het weer. Nog één dingetje wil ik echter nog even kwijt, wat mij opviel toen ik de wasstraat in reed. Namelijk het grote bord met alle regels en zinnen in gebiedende wijs. Kunnen deze borden niet tegenwoordig veranderd worden en dat er met gastvrije zinnen gewerkt gaat worden of bijvoorbeeld met leuke en duidelijke pictogrammen?