Zekerheid is iets wat iedereen uiteraard graag wil. De Jumbo hanteert zelfs de 7 zekerheden, zodat de klant altijd 100% tevreden is over de supermarkt. Zelf kom ik regelmatig bij de Jumbo, aangezien het voor mij de dichtstbijzijnde supermarkt is, maar ook omdat ik vind dat de Jumbo zeer bewust, tenminste over het algemeen, bezig is met gastvrijheid.
Vanmiddag was het echter weer eens tijd om
boodschappen te halen en toen ik in de Jumbo al mijn boodschappen had, liep ik naar
de kassa om af te rekenen. Terwijl ik naar de kassa liep, zag ik dat er nog drie mensen op dat
moment voor mij naar de kassa liepen. Ik sloot achteraan in de rij en begon het
aantal mensen in de rij te tellen. Mensen in de rij te tellen? Heb ik misschien
dwang om overal wachtende mensen te tellen? Nee, gelukkig niet. Bij de Jumbo
hebben zij namelijk als zekerheid 'vlot winkelen' en daarbij geldt dat als je
als vierde wachtende in de rij staat dat je
al je boodschappen gratis krijgt.
Ohja trouwens hier zitten wel wat
regels aan vast zoals: de persoon die al geholpen wordt bij de kassa telt niet
mee, er mag geen plek zijn om bij een andere rij aan te sluiten, er moet nog
een kassa eventueel open kunnen en je dient het op tijd aan te geven als je als
vierde staat. Desalniettemin ben ik op de hoogte van deze regels en houd ik van
een spelletje, oftewel kom maar op met deze spelregels.
Ik telde het aantal
personen en ik had echt het idee dat ik als vierde in de rij
stond. Ik vroeg aan de kassamedewerker of ik als vierde in de rij stond. Zonder
op te kijken, kon hij het mij
kort en bondig vertellen: "Nee". Ik keek nog eens verbaasd om mij
heen en vroeg aan hem: "Waarom niet dan?", aangezien ik benieuwd was
waarom ik dan geen vierde in de rij was. De jongen
pakte als eerste zijn oortje waarmee hij al druk bezig was extra
kassamedewerkers op te roepen. Na ongeveer tien seconde stond hij op en begon
hij wijzend alle klanten bij de twee open kassa's te tellen. Hij ging weer
zitten en praatte weer druk via het oortje waarmee het personeel met elkaar in
verbinding stond.
Ik werd naar een
medewerker gestuurd en die vertelde mij
dat ik weer naar de kassamedewerker terug moest. Ondertussen liepen al drie
Jumbo medewerkers heen en weer bij de kassa's en praatte al het personeel druk
via de oortjes met elkaar. Er leek wel een bom te zijn ontploft, wat een chaos
was er in één keer. Dan hoorde ik iemand zeggen dat ik even moest wachten. Ik
wachtte... Ik sta achter de kassa's en heb geen idee of er nou iemand bezig was
of niet, aangezien niemand mij op de hoogte hield. Toen kwam er iemand naar mij
toe en vertelde mij dat ze de
camerabeelden aan het bekijken zijn en dat ik bij de servicebalie kon wachten.
Gelukkig, er was duidelijkheid en ze waren bezig.
Terwijl ik bij de
servicebalie stond te wachten, besefte ik in eens wat een chaos ik net had
veroorzaakt door aan te geven vierde in de rij te zijn. Al het personeel was in
eens in rep en roer en het leek wel alsof het luchtalarm was afgegaan. Na
ongeveer vijf minuten kwam een medewerkster van de Jumbo mij vertellen dat ik
helaas niet de vierde wachtende in de rij was, doordat er bij de andere rij nog
één iemand had moeten staan. Ik hou van spelletjes en daar horen spelregels bij
en daarom neem ik uiteraard mijn verlies. De medewerkster bood mij nog een
bosje bloemen aan en vond het vervelend dat ik zo lang moest wachten. Erg
aardig!
Het is wel jammer
dat er zo'n chaos bij het personeel ontstaat zodra iemand zegt vierde in de rij
te staan, echter vind ik dat de Jumbo het zeer netjes heeft afgehandeld.
Tenslotte staat niet in de openbare spelregels dat als een klant niet goed
telt, dat hij/zij een bosje bloemen hoort te krijgen. Erg loyaal van de Jumbo
en de medewerkster bood ook gemeend haar excuses aan voor het lange wachten.
Iets gemeend zie je niet vaak meer, hooguit dat het gemeen is, maar dat is dan
weer gemeend zonder d.