Het gezelligste terras versus gastvrijheid


Wat is een belangrijke voorwaarde voor een terras en een horecazaak in het algemeen? Uiteraard, de gastvrijheid. Toch is er nu een verkiezing voor 'het gezelligste terras'. Hartstikke leuk, echter volgens mij is gezelligheid iets wat je toch grotendeels zelf maakt als gast. Als ik naar een terras ga probeer ik tenminste te zorgen dat het op dat het op dat moment het gezelligste terras van heel Nederland is met mijn gezelschap. Gastvrijheid van de bediening is iets waar je zelf op een terras niks aan kan doen. Gezelligheid daarin tegen wel. In dit opzicht is het dus veel handiger om op voorhand te weten hoe gastvrij een restaurant/terras is.

Momenteel ben ik werkzaam bij de banqueting en sales afdeling in een hotel en ook wij kregen een tijdje terug een email met daarin dat wij genomineerd waren voor de verkiezing van 'het gezelligste terras'. Of nou ja, genomineerd? In principe is naar zo goed als elk restaurant in Nederland een email gestuurd met de zelfde boodschap en een hele uitleg hoe je kan zorgen dat jouw gasten kunnen gaan stemmen. Op zich hartstikke leuk een verkiezing om het gezelligste terras te bepalen, echter zou het meest gastvrije terras niet interessanter zijn vraag ik mij af?

Gasten kunnen op drie manieren stemmen: online via de email of Facebook en via een SMS. Een simpel berichtje dat toch alweer 60 cent kost. Ik vind het jammer dat er nu vooral naar kwantiteit wordt gekeken in plaats van kwaliteit. Is het niet veel fijner om op een terrasje te zitten waar er gastvrijheid is, in plaats van andere gasten om je heen die het 'gezellig' hebben? Is het niet mooier om als restaurant te kunnen zeggen dat je kwaliteit hebt in plaats van een gezellig terras?

Als je stemt, maak je wel kans op één van de drie prijzen. Op de website zie je als eerste prijs een mooie foto van een dure tablet met Windows 8 er op. Super leuke prijs! Toen ik net echter eens de voorwaarden las kwam ik dit tegen: "Een schitterende tablet twv € 99,-. Handig om te surfen, tv te kijken, e-mail te checken en gebruik te maken van talloze apps." Een gegeven paard mag je zeker niet in de bek kijken, maar voor 99 euro lukt het niet om de tablet te winnen die op de website staat. Hoe de verkiezing aan deze foto van de tablet is gekomen? Google eens op 'tablet' en het is de derde foto bij de afbeeldingen.

Als restaurant is het de bedoeling om jouw eigen restaurant te promoten bij de gasten. Zo kun je bijvoorbeeld 100 A6 flyers kopen voor 25 euro. Dit lijkt mij echter best wel aan de prijzige kant? Na even Google te hebben geraadpleegd, krijg je gemiddeld 10 keer zo veel flyers als je ze zelf laat drukken in plaats van direct besteld. Namelijk voor 25 euro krijg je gemiddeld 1000 A6 flyers. Mocht je zelf een restaurant hebben en mee doen aan deze verkiezing, dan is het dus verstandig om zelf de flyers te maken.

Na mijn weten zitten er aan deze verkiezing best wel wat kleine haken en ogen en vraag ik mij af hoe zeer de verkiezing hier nou echt van belang is. Het is enorm mooi dat een restaurant dat wint er gratis promotie door krijgt doordat er overgeschreven wordt in kranten en dat het restaurant de titel krijgt. Een hele eer voor een ondernemer en zijn personeel! Gezelligheid is tenslotte ook zeker relevant onderdeel van een horecazaak.

Wat vind jij? Is een verkiezing voor het gezelligste terras een goed initiatief of is misschien gastvrijheid toch belangrijker? Ik hoor graag jouw mening! Plaats een reactie hieronder en laat weten van jij hier van vindt.

0 reacties :

Een reactie posten