Gastvrije NS-conducteurs

"Fijn... Weer een hele trein doorlopen en aan iedereen vragen om een vervoersbewijs.": ik kan mij voorstellen dat dit soms een gedachte van een NS-conducteur is. Bij beroepen waarbij je vaak de zelfde handeling moet uitvoeren, kan er tenslotte soms sleur en verveeldheid opspelen. We hebben allemaal wel eens iets te mopperen op de NS, maar vandaag een positief bericht!

Regelmatig reis ik tussen Maastricht en Deventer en in deze drie uur durende treinreis heb ik al vele treinconducteurs ontmoet, die er op dat moment voor zorgde dat ik mijn reis met een lach vervolgde na de vervoersbewijscontrole.



Iedereen kan de woorden uitspreken waarmee je vraagt om een vervoersbewijs. De vraag zit hem nou juist in: welke dingen moet je extra zeggen om de reiziger vrolijker te maken? Een goed voorbeeld is een conducteur die ik laatst tegen kwam. Bij een jonge dame met een boek in de trein vroeg hij of ze ook al deel 1 had gelezen en ze wisselden kort meningen uit over het boek. Daarna kwam hij bij een meneer aan die net zijn pasta van Julia's op had. Hij vroeg vriendelijk aan hem of het had gesmaakt. Oprechte interesse toonde deze conducteur en ik zag op alle reizigers een glimlach zelfs nog toen de conducteur al een paar meter verder was.

Een ander leuk voorbeeld is toen er om mijn OV-kaart werd gevraagd en de conducteur hem grondig bekeek. Ironisch gaf hij mij als tip dat ik toch geen groen shirt meer moest aan doen, aangezien die kleur mij niet goed stond. Ik vond het erg grappig en vroeg mij af of de conducteur niet een carrière als kledingstylist was misgelopen.

Het zijn die paar extra woorden en dat kleine beetje aandacht wat extra wordt geschonken aan de reiziger, maar wat wel een geweldig effect heeft! Het lijkt mij prachtig om altijd te reizen met deze gastvrije conducteurs!

Heb jij ook een speciale ervaring met een conducteur? Je kunt het laten weten in een reactie onder dit bericht.

2 opmerkingen :

  1. Ik heb enkele keren een leuke en vriendelijke conducteur meegemaakt. Verder zijn het vaak mensen die naar mijn idee de minuten aftellen om naar huis te mogen.
    Groetjes, Susan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een aantal keer een conducteur getroffen die het begrip excelleren begrijpt, even dat stukje persoonlijke aandacht. Het maakt dan eigenlijk niet uit waar hij het over heeft met de passagier, maar die glimlach he, magic!
      Ander voorbeeld, zondagavond en overvolle trein met veel mensen die gedwongen waren te staan, nergens meer een zitplaats behalve in 1e klas. Gaat u daar maar zitten, verbaasde blikken maar daarna applaus voor de conducteur, kijk hij snapt het, geef die vaste klant ook eens spontaan iets extra's, wordt erg gewaardeerd!

      Verwijderen