De 3 basics van gastvrijheid


De eerste blog van 2016 en dan is het de vraag: hoe begin je die? Laat ik eerst beginnen met het wensen van de beste wensen en dat het een gastvrij jaar mag worden! Om te zorgen dat het ook echt een gastvrij jaar wordt, bedacht ik de drie basics van gastvrijheid, die ik in deze blog bespreek.


Smile :)
Van in een klokkenwinkel de klokken op tien over twee zetten tot een glimlach bij het serveren van een gerecht. Het werkt. Ieder mens is er nou eenmaal gevoelig voor: een glimlach. Het is het zelfde effect wat mensen hebben met bijvoorbeeld puppy's en chocola. Je krijgt een fijn gevoel en dat is wat je wilt creëren voor een gast, dat hij/zij zich welkom en op zijn/haar gemak voelt. 

Oogcontact
Afgelopen week ging ik uit lunchen en bij het overhandigen van de menukaart werd mij in de ogen aangekeken. Ik schrok er haast van, want helaas zie je vaak dat de ogen van de serveerster al op de volgende gast zijn of nog erger: ergens anders heen kijken. Waar het mij ook vaak opvalt is bij pakketbezorgers. Deur open, pakketje in je handen gedrukt en weg zijn ze. Je moet mij niet vragen welke kleur ogen de pakketbezorger had, want dat is niet te zien.

Interesse
Het is voor iedereen mogelijk om te glimlachen en om oogcontact te maken. Interesse tonen in de gast, dat vraagt meer van de skills van het personeel. Hierbij is het van belang dat je je werk ook echt leuk vindt, zodat je meer doet dan alleen je taak. Vaak vindt het personeel het ongewoon en raar om een gast een vraag te stellen, maar zoals je in mijn blog over NS-conducteurs las, is persoonlijke aandacht enorm effectief! Als gast is het fijn als er naar je wordt geluisterd en dat jij niet 'de man bij tafel 203 met een cappuccino' bent. 

Nogmaals wens ik je een zeer gastvrij 2016 toe en laat gerust onder deze blog een reactie achter wat jij van deze 3 basics vindt en of jij een speciale gastvrijheidswens voor 2016 hebt.

0 reacties :

Een reactie posten