Gastvrijheid in Berlijn



Courtyard Berlin City Center by Marriott

Vanwege een adviesrapport wat ik schrijf samen met mijn projectgroep van de Hotel Management School Maastricht, mochten wij een overnachten in het Courtyard hotel in Berlijn en daardoor had ik de kans om een kleine 24 uur in Berlijn te zijn.

Toen wij voor het hotel stonden viel mij meteen het standbeeld van de vrolijke en zwaaiende beer op. "Als alle medewerkers zo vrolijk zijn als deze beer, zou het met de gastvrijheid goed moeten komen.": dacht ik terwijl ik voor het hotel stond. Over hoe de gastvrijheid hier is, kan ik helaas niks zeggen aangezien dit allemaal in ons adviesrapport komt te staan. Benieuwd naar de gastvrijheid? Dan kan ik in ieder geval aanraden om hier eens te overnachten, zodat jij het zelf kunt testen! Misschien is al het personeel wel echt zo vrolijk als het beren standbeeld voor het hotel. Het hotel ligt midden in het centrum, heeft net gerenoveerde hotelkamers en heeft een goede kwaliteit wat betreft het eten en drinken.


Zonder te reserveren, toch naar binnen

Één van de hoogtepunten van Berlijn is de Deutscher Bundestag (het parlement van van de Bondsrepubliek Duitsland). Aangekomen bij de ingang zagen wij dat wij hiervoor hadden moeten reserveren en net toen de eerste beveiliger ons weg stuurde, kwam er een andere beveiliger aan. Hij vertelde ons dat wij toch door mochten, ondanks dat wij niet hadden gereserveerd.

Met grote verbazing liepen wij door en nadat wij door een soort douane heen waren, konden wij naar binnen gaan bij de Deutscher Bundestag. In de lift sprak ik een dame die mij vertelde dat bij een gereserveerde groep er vijf mensen minder waren gekomen, waardoor wij zonder te reserveren toch naar binnen konden. Ik noem dit een mooie manier van gastvrijheid, zodat je toch zoveel mogelijk bezoekers blij kunt maken! Mocht je denken dat ze hier extra geld aan zouden verdienen is dit niet het geval, want de entree is volledig gratis. Trouwens, mocht jij hier eens heen willen gaan, dan zou ik toch maar even reserveren voor de zekerheid. ;-)



Gastvrijheid en een busrit

Negen uur heen, negen uur terug en als je slechts 24 uur in een stad bent, is dat een aardig lange rit. Ik had daarom in de bus genoeg tijd om te kijken hoe gastvrij een touringcarchauffeur is en waar er verbeterpunten zouden zijn.

Nadat ik een plek in de bus had gevonden en eens om mij heen keek, vielen mij de grote tv-schermen op die uitstonden. De eerste gemiste kans! Als je op de tv een mooie afbeelding zet met bijvoorbeeld 'welkom en een prettige reis', dan heb je meteen al de stap van extra gastvrijheid gezet. Het zijn tenslotte de kleine dingen die gasten een fijn en welkom gevoel geven. Wat mij verbaasde, was dat onze chauffeur zich niet voorstelde voordat wij gingen rijden. De motor startte en daar gingen wij, op weg naar Berlijn, niet wetend wat de naam van onze chauffeur was. De pauzes werden niet aangekondigd en als gast in de bus, zit je zelf maar via de GPS op je telefoon te kijken hoe lang het nog zal zijn.

Onze touringcarchauffeur had enkele verbeterpunten, maar was daarnaast wel beleefd en hielp je graag als je bijvoorbeeld overdag even naar je koffer wilde in de bus. Hij opende graag de bus speciaal voor een paar mensen en vond dit niet erg om te doen. Erg fijn en dit was iets wat iedereen erg kon waarderen!


Mijn 24 uur Berlijn en 18 uur in de touringcar waren weer een hele beleving van allerlei soorten gastvrijheid! Wat zijn jouw slechtste, gekste of leukste ervaringen van gastvrijheid toen je op vakantie of een reis was? Je kunt het laten weten in een reactie hieronder, want ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

0 reacties :

Een reactie posten